Dieet

Vermageren met proteïnedieet

Snel en veilig vermageren onder medische begeleiding
Dit centrum (meer dan 3000 patiënten) biedt een medische aanpak bij het afslanken waarbij gewichtsverlies door afname van vetweefsel het hoofddoel is.
Door de opname van koolhydraten en vetten te beperken gaat het lichaam de vetreserves gebruiken. Door de inname van proteïnen zal het lichaam vet verliezen en spiermassa behouden.
De proteïneproducten die wij aanraden zijn van een superieure kwaliteit met een hoge voedingswaarde en zijn evenwichtig samengesteld waardoor een optimaal medisch veilig gewichtsverlies kan bekomen worden op korte tijd.

Waarom het proteïnedieet?

SNEL VERMAGEREN MET HET PROTEÏNEDIEET ZONDER VERLIES VAN SPIERMASSA.
Vroeger was de mens een jager en was zijn voornaamste bezigheid het zoeken naar voedsel. Het lichaam heeft een fantastisch mechanisme om bij overvloed een vetreserve aan te leggen voor in tijden van schaarste.
Tegenwoordig is er een overvloed van voedsel en hebben we nog maar weinig fysieke activiteiten. We verbranden steeds minder caloriën en de overdaad die we opnemen wordt als vetreserve opgeslagen. Hierdoor krijgen steeds meer mensen overgewicht.
Wanneer we eten zal ons lichaam insuline afscheiden. Dit hormoon zal de bloedsuikers, ontstaan door de voedselvertering, omzetten in lichaamsvet. Insuline veroorzaakt ook een hongergevoel waardoor we steeds op zoek gaan naar nog meer voedsel met als doel een reserve op te bouwen voor tijden met schaarste.
Bij een gewoon vermageringsdieet gaat het lichaam zich eerst verzetten en hebben we honger ,koud en voelen ons slap. Uiteindelijk zal het lichaam toch energie vinden in de afbraak van vet en spierweefsel. Immers hoe minder spierweefsel hoe minder energie U verbruikt ( spieren verbruiken zelfs in rust energie ) maar ook hoe minder vet U kan verbranden .Dit betekent dat ons basaal metabolisme (onze verbranding in rust -of het aantal caloriën dat we verbruiken in basale omstandigheden) naar omlaag gaat. Dit is de basis van het beruchte jojo effect. Na zo een dieet zijn er minder spieren en kom je vlugger terug gewicht bij (want spieren verbruiken energie !) .Hoe meer U lijnt, hoe makkelijker dat U aankomt en hoe moeilijker U afvalt.

Het is niet alleen ons gewicht dat belangrijk is, wel de verhouding tussen spier en vetweefsel.

Om op een goede manier te vermageren moet je de afscheiding van insuline voorkomen evenals de spierafbraak. Slechts één dieet voldoet aan deze voorwaarden: het proteïnedieet. Dit dieet is bovendien eenvoudig,snel,efficiënt en veilig.
Het proteïnedieet is een extreem hypocalorisch dieet rijk aan proteïnen en arm aan lipiden (vetten) en koolhydraten (suikers ).Dit geeft een verandering in onze stofwisseling en ons lichaam komt in ketose wat een gevoel van hongerstilling geeft. Verder smelt ons vet weg door lipolyse. Eiwitten of proteïnen zijn de bouwstenen van onze weefsels en dus ook van onze spieren. De zakjes met proteïnen dekken perfect onze behoefte zodat de spiermassa niet zal afnemen. Daarom is de kwaliteit en samenstelling van deze zakjes met proteïnen zo belangrijk.
Dit VLCD ( very low calory diet ) of proteïnedieet is een wetenschappelijk onderbouwde methode die reeds lang gekend is en verscheidene voordelen heeft:

  • vermageren zonder honger
  • geen spierafbraak geen jojo effect

Wist U dat dagelijks bewegen zo een grote invloed heeft op onze gezondheid en ons gewicht dat de basis van de  voedingspiramide nu beweging en sport is en actieve voedingsdriehoek noemt. Door meer te bewegen verbetert U uw levenskwaliteit

Actief bewegen ter verhoging van het energieverbruik

Meer bewegen helpt sneller vermageren

SPIEREN verbruiken energie en helpen op die manier uw gewicht onder controle te houden...dus hoe meer spiermassa hoe minder jojo effect!
Verder heeft regelmatige fysieke activiteit nog een aantal andere voordelen op uw gezondheid:

  1. Vermindert het risico op de ontwikkeling van een hartziekte en het risico om eraan te sterven
  2. Verbetert de bloedcirculatie
  3. Vermindert het risico op een hartaanval
  4. Vermindert het risico op een tweede hartaanval bij mensen die een hartaanval hebben gehad
  5. Verlaagt het cholesterolgehalte
  6. Verlaagt het risico op een hoge bloeddruk en verlaagt de bloeddruk bij mensen die lijden aan hypertensie
  7. Vermindert het risico op diabetes (type 2)
  8. Vermindert het risico op darmkanker
  9. Vermindert gevoelens van angst en depressie
  10. Verhoogt het mentaal welbevinden en vermindert gevoelens van stress
  11. Bezorgt u meer levensenergie
  12. Houdt het beendergestel, de spieren en de gewrichten in een goede conditie
  13. Verhoogt de uithouding, de kracht, de lenigheid en het evenwicht
  14. Helpt ouderen om sterker te worden en om beter te kunnen bewegen met een lager risico op vallen of oververmoeidheid

De voordelen van dit proteïnedieet

  1. snel gewichtsverlies en volumeverlies (5 tot 10 kg./eerste maand)
  2. na een 2 à 3 dagen geen hongergevoel meer
  3. eenvoudig
  4. perfect combineerbaar met gezin- en beroepsactiviteiten
  5. fit gevoel &veel energie &een gevoel van welzijn
  6. veilig dankzij de medische follow-up
  7. geen jojo-effect dankzij de stabilisatiefase

De verschillende fases

  1. De afslankingsfase waardoor men het ideale gewicht zal behalen
  2. De overgangsfase zodra men het ideale gewicht bereikt heeft
  3. De stabilisatiefase met gezonde eetgewoontes om een nieuwe gewichtstoename te vermijden

De tegenindicaties

  1. Lever- en Nier insufficiëntie
  2. Diabetes type I